23 July, 2012

11 Tahun Kempen Boikot Produk Israel : Dimanakah Kesudahannya


4 Julai 2011, menandakan ulang tahun kesepuluh pelancaran Kempen Perpaduan Palestin pemulauan barangan Israel pada mesyuarat di House of Commons, London pada tahun 2001.Organisasi-organisasi lain dan individu yang menyokong ini respons kepada panggilan daripada masyarakat sivil Palestin untuk tindakan antarabangsa untuk boikot, penjualan dan sekatan ke atas Israel.

p/s: sekarang sudah masuk tahun ke-11 boikot .. Adakah langkah ini berkesan?

Berikut adalah dokumen-dokumen penting dalam isu ini.





13 comments:

  1. banyak barang2 yang kita guna sekaring ni produk israel..agak2 macam mana ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak boleh nak lari kan? .. tgk lah kempen ni pun dah hampir 11 tahun berlalu tanpa khabar berita. Boleh sebenarnya, ada saje barangpengganti produk buatan Israel ni. Jom sama2 cari info pasal ni nak?..

      Delete
    2. insya Allah. sama2 kita carik info ni :)

      Delete
  2. Rasanya kempen ini kurang berjaya. Bukan hendak katakan tidak ada orang yang menjalankannya tetapi kerana terlalu banyak produk daripada israel dalam dunia.

    Mungkin itulah sebab produk halal sekarang menjadi salah satu tumpuan untuk mengalahkan ekonomi(produk) tersebut TAPI sejauh mana dunia islam berkerjasama dalam perkara tersebut - Hanya Tuhan yang tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jihad Perniagaan secara hebatnya diperkasa oleh Tan Sri Ali Hashim, bekas Presiden Johor Corporation (Jcorp) dan ramai lagi usahawan Malasyia umumnya mula berbuat demikian. Dari situ, saya percaya pengukuhan produk halal pasti dapat menandingi kebanjiran barangan ini.

      Namun persoalan nya, adakah dengan boikot barangan mampu memberi impak kepada objektif yang ingin dicapai - keamanan?

      Delete
    2. Selagi ekonomi tidak dipegang..selagi itu akan terus berlakunya dominasi. Dominasi wang boleh menjadi satu kuasa untuk mendominasi pelbagai perkara.

      Keamanan - Kita kembali sahaja kepada asas. Adakah Israel membiarkan Islam dalam keadaan aman? Tidak sehingga hari kiamat. Akan tercapai keamanan? Tidak

      Delete
    3. too straight forward, but I somehow agree with you =) will make more research on this matter.

      Delete
  3. melihat kepada komen2 anda,.. saya tertarik untuk memberi pandangan saya sendiri.. kempen ini kurang berkesan kerana kurangnya pendedahan kepada masyarakat mengenai hal2 yang berkaitan... bahkan iklan2 barangan israel lebih banyak dimainkan di media masa, media cetak dan lain2 lagi.. kalaulah kempen boikot Barangan Israel terus bergema dia media massa dan media cetak khususnya. sudah pasti!... harapan untuk berjaya pasti bersinar!..

    http://darifbkebelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  4. saya terlihat gambar starbucks di saudi arabia....apakah pandangan anda?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandangan saya? kempen boikot gagal

      Delete
    2. betul saudara... tapi tak salah kalau di teruskan juga kempan ini,.. apapun Boikot Barangan Isrel!... walau pun hanya 1% sahaja yang boikot mungkin membawa perubahan yang besar... insy"Allah...

      Delete

What do you think about this?