28 July, 2012

Sajak Yang Tak Didendang Tak Ketahui Asalnya



Apabila saya dilahirkan, saya hitam

Apabila saya membesar, saya hitam

Apabila saya pergi dalam The Sun, saya hitam

Apabila saya takut, saya hitam

Apabila saya sakit, aku hitam

Dan apabila saya mati, saya masih hitam

Dan anda sesama putih

Apabila anda dilahirkan, anda merah jambu

Apabila anda membesar, anda putih

Apabila anda pergi di bawah matahari, anda merah

Apabila anda sejuk, anda biru

Apabila anda takut, anda kuning

Apabila anda sakit, anda hijau

Dan apabila kamu mati, kamu kelabu

Dan anda memanggil saya berwarna??

sumber : My Daily Digest (blog saya sendiri bersama seorang rakan penulis lain)

8 comments:

  1. Replies
    1. makna sajak nya ringkas shj, tapi tidak diketahui asal usul. ada yg kata sajak ni dibuat hanya utk melawak saje. Tapi saya suka.

      Delete
  2. Dari mana datangnya sajak nie? Anon?

    ReplyDelete
  3. Salam.

    Racist..isu tak berkesudahan.. simple quotes tapi, mmg betul pun kan wan? ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa tgh cari kebenaran sajak ni,, ramai omputih ckp yg sajak ni simple and innocent .. tpi mmg tak dpt nak pasti siapa yg reka sajak ni,, byk kontroversi.

      ada yg kata dari lagu pada thun 90-an, ada yg kata Malcom X yg cipta, ada yg kata sajak ni dah ade sejak tahun 70-an lgi.

      apa pun, mmg sesuai sajak ni wujud "siapa mkn cili dia terasa pedasnya.

      Delete

What do you think about this?